DE E VAN EERLIJK ...

12-05-2017 - Aanstaande zaterdag is de tweede zaterdag in Mei: Een bijzondere dag. Het is namelijk de dag die in 2009 uitgeroepen is tot jaarlijkse Wereld Fairtrade dag. Het initiatief komt van de internationale World Fair Trade Organization, met als doel bewustwording te creëren bij consumenten over eerlijke handel.

Tegenwoordig zijn termen als "Fairtrade", "Eerlijk" en ook "Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen" gemeengoed geworden. "Duurzaamheid" valt ook in die categorie. Bijna iedereen doet er aan mee en er moet gezegd worden: Vaak met hele goede bedoelingen worden de meest fantastische initiatieven in dit kader ontplooid, maar helaas wordt soms ook onder het mom van deze termen "meegelift" op de populariteit ervan. Als je maar duurzaam, eerlijk en fairtrade in het vaandel voert verkoop je nou eenmaal beter. Het is een ware hype aan het worden …

Hoe zit dat nou precies met Leo?

Leo is opgericht in 2006, 3 jaar eerder dus dan het ontstaan van Wereld Fairtrade dag. Al meer dan tien jaar heeft Leo zijn bestaansrecht ontleend aan het feit dat hij altijd op zoek is naar het antwoord op de vraag: "hoe kan de lunch nóg lekkerder, eerlijker en ongecompliceerder?" In die ene vraag staan de drie belangrijkste kernwaarden van Leo verwoord: "Lekker", "Eerlijk" en "Ongecompliceerd"

Voor Leo zijn deze begrippen zelfs zo belangrijk dat zijn naam is opgebouwd uit de 3 beginletters daarvan: "Lekker", "Eerlijk" en "Ongecompliceerd". Het zijn de kernwaarden van Leo en hij heeft in de loop der jaren gemerkt dat deze begrippen ook een onlosmakelijk verband hebben met elkaar.

Leo voerde de term "eerlijk" dus al ver voor de tijd dat het die ware "hype" werd zoals tegenwoordig. Leo wilde al vanaf zijn oprichting in 2006 al eerlijk zijn.

Eerlijk naar zijn opdrachtgevers: Door het open-boekcontract, de online administratie die ten allen tijden door de opdrachtgever in te zien is, door het ontbreken van kleine lettertjes in de contracten en door maximale inkoop bij lokale leveranciers.

Eerlijk naar de lunchgast: Door zeer voordelige tarieven en duidelijke signing: Bij Leo weet je wat je koopt en dat kwaliteit en gezondheid altijd voorop zal staan.

De eerlijkheid gaat echter veel verder dan die "voorkant". Leo heeft namelijk een naam hoog te houden en Leo houdt bij zijn hele bedrijfsvoering en leverancierskeuze dan ook zoveel mogelijk rekening met maatschappij en milieu. Als je namelijk een eerlijke lunch wil serveren in de breedste betekenis van het woord zal je er voor moeten zorgen dat die lunch ook aan de "achterkant" zo eerlijk mogelijk tot stand kan komen.

Vandaar dat Leo ook zoveel lokale, biologische en/of fairtrade producten in zijn assortiment voert. Ingrediënten zonder bijsmaak: letterlijk en figuurlijk welteverstaan. Je proeft het verschil! Kortom, Leo wil ten allen tijden zo open en eerlijk mogelijk in de wereld staan.

Is Leo dan zo goed? Dat is een vraag die Leo natuurlijk zelf niet kan beantwoorden. Wellicht is het een signaal dat opdrachtgevers die wij vanaf de begintijd al hadden, nog steeds opdrachtgevers van ons zijn. Wellicht is ook een signaal dat we al jaren een scoringspercentage van meer dan 85% hebben op de diverse klanttevredenheidsonderzoeken die wij bij onze lunchgasten afnemen.

Wat we wél uit ervaring en met zekerheid kunnen stellen is dat het gezegde: "Eerlijkheid duurt het langst" een waarheid is als een koe. Door het streven naar openheid en eerlijkheid met oog voor mens en milieu is Leo in staat gebleken om te uit te groeien naar wat het nu is: Een bloeiende frisse eigentijdse bedrijfscateraar met inmiddels meer dan 50 vestigingen die steeds meer aan populariteit wint. Een win-win situatie dus.

Het zal u niet verbazen dat Leo het initiatief van Wereld Fairtrade dag een zeer goed initiatief vindt dat hij van harte onderschrijft!

VOLG LEO OP SOCIAL MEDIA
facebook linkedin google twitter youtube